Tampere Guitar Festival 3.-11.6.2017

In English

Ti | Tue 4.6.2024 @ 19:00

Cristina Galietto (ITA) & Filip Mišković (CRO)

Tárrega • Turina • Castelnuovo-Tedesco • Bach  Šulek • Ukkonen

Genre: Classical

Cristina Galietto and Filip Miskovic

Esiintyjät | Artists

Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, Hiomo-sali | Nokia Culture Centre
Välikatu 11, Nokia

Väliaika | Interval • Numeroimattomat paikat | Unnumbered seats 

  • Ennakko | In advance: 22,50 €, opiskelija | student 15 € + tilausmaksut (alk. 1,50 € www.lippu.fi)
  • Ovelta | At the door: 25 €

Osta lippu Buy ticket

Lipunmyynti kohteessa ISA-tunnus

Ohjelma | Program

CRISTINA GALIETTO

  • Francisco Tárrega (1852-1909)
    • Carnevale
    • Recuerdos
    • Alborada
    • Lagrima
  • Joaquín Turina (1882-1949)
    • Sonata I
  • Mario Castelnuovo-Tedesco (1895-1968)
    • Capriccio

Väliaika | Interval

FILIP MIŠKOVIĆ

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750): Ciaccona from Partita for Violin No. 2, BWV 1004 (trans. Valter Dešpalj)
  • Stjepan Šulek (1914-1986): The Troubadours Three
    • Melancholy
    • Sonet
    • Festivity

CRISTINA & FILIP

  • Miska Ukkonen: Risk – a Need of the Soul *

* = Kantaesitys | World premiere

Francisco Tárregan teoksista Paganinin teemaan perustuva muunnelmasarja Carnevale (“Karnevaali”) on yksi säveltäjänsä laajimpia ja teknisesti vaativimpia. Jykevän johdannon jälkeen kuultavassa teemassa on barcarolan sävyä, ja alaotsikko viittaakin Venetsiaan. Seitsemän kitaran erilaisia teknisiä mahdollisuuksia taidokkaasti esittelevän muunnelman jälkeen teos palaa pieneksi hetkeksi teeman alkuperäiseen hahmoon.

 

Recuerdos (“Muistoja”) on eräs romanttisen kitarakirjallisuuden tunnetuimpia teoksia. Siinä säveltäjä muistelee käyntiään 1200-luvulta peräisin olevassa Alhambran linnoituksessa, ja kitaristi pääsee näyttämään kyntensä (!) vaativassa tremolotekniikassa. Tanssillinen Alborada (“Aamu”) piirtää kuvan valoisasta aamuhetkestä, ja Lágrima (“Kyynel”) on lyhyt melankolinen täysosuma.

 

Joaquin Turinan kolmiosainen Sonata I on sävelkieleltään varsin klassinen, mutta resitatiivinomaisessa väliosassa ja etenkin säkenöivässä finaalissa kuullaan myös leimallisia flamencosävyjä. Teoksen kantaesitti 1900-luvun kitaramusiikin voimahahmo Andrés Segovia, joka ylisti Turinan sävellyksen suloisuutta ja runollisuutta.

 

Mario Castelnuovo-Tedescon Capriccio, tunnettu myös nimellä Capriccio diabolico, liittyy sekin Paganiniin. Tällä kertaa yhteys oli teoksen tilaajana ja kantaesittäjänä jälleen toimineen Segovian toive. Lopputuloksena syntyi laajahko teos, jonka alaotsikkona on “kunnianosoitus Paganinille”. Rapsodisessa teoksessa on paljon tunnelman- ja tekniikanvaihteluita, ja yhteys “diaboliseen” Paganiniin näkyy selvimmin sen virtuoosisessa otteessa, sillä sävellyksessä kuullaan paljon Paganinin viulismille tyypillisiä nopeita juoksutuksia ja murtosointuja.

 

Johann Sebastian Bachin toisen viulupartitan huipentavaa kuuluisaa Ciacconaa eli Chaconnea esitetään paljon myös kitaralla. Teoksen traaginen sävy ja sen säveltämisajankohta ovat antaneet aiheen epäillä, että Bach olisi kirjoittanut sävellyksen vaimonsa yllättävän kuoleman jälkeisissä syvissä vesissä. Joka tapauksessa saman lyhyen sointukulun lähes loputon varioitu toisto yhdistettynä sarabanden arvokkaaseen rytmiin tekevät monumentaalis-eeppisen vaikutelman.

 

Kroatialaisen Stjepan Šulekin kaunis The Troubadours Three vie kauas taakse trubaduurien aikoihin. Teos on sävelkieleltään uusromanttista, ja se on hyvin ilmaisuvoimaista sekä kitaralle idiomaattisesti kirjoitettua musiikkia. Espanjalaisvaikutteinen Melancholy sisältää Bach-sitaatin, Sonnet-osan laulavuus antaa välillä tilaa pilkahtelevalle leikkisyydelle, ja päätösosa Festivity ajautuu alun voimakkaiden sointujen jälkeen pian herkempiin sävyihin, kunnes se lopussa kaartaa takaisin juhlatunnelmaan.

 

Riski on sielun olennainen tarve. Sen puuttuminen tuottaa eräänlaista tylsistymistä, joka lamauttaa eri tavalla kuin pelko, mutta melkein yhtä paljon. Riskinotto ei saa kuitenkaan ylittää sielun resursseja siten, että se murskaa sielun pelon alle. Näin toteaa filosofi Simone Weil teoksessaan Juurtuminen. Nämä ajatukset toimivat säveltäjä ja kitaristi Miska Ukkosen kantaesityksenä kuultavan teoksen Risk – a Need of the Soul lähtökohtana. Teos sai alkunsa Kaija Saariahon vuonna 2019 pitämästä mestarikurssista, johon oli määrä säveltää musiikkia Weilin määrittelemien sielun tarpeiden inspiroimana. Teoksessa lamauttavan tylsyyden riskittömästä unisonosta edetään alati lisääntyvän riskinoton myötä kohti yhä laajenevaa sävelien ja rytmien maailmaa ja saavutetaan lopulta elämäntäyteisesti hengittävä sielun vapaus. Riskinoton ylenpalttisuus ylittää kuitenkin lopulta sielun resurssit ja lamauttava pelko ottaa vallan

 

Tero Lanu

Cristina Galietto (ITA)

Cristina Galietto

“Hi, this is Cristina! I am a vivacious guitarist who loves to connect with the audience and make them experience the magic in every musical piece, notes, breaths and rests. People say about me that I'm able to "make the guitar whisper, sing, argue, smile, dance and twirl" and that my playing goes "from a butterfly's touch to a lion's growl".

I have played recitals in Europe and the USA as a soloist, in a chamber ensemble and orchestra. In everything I play, I try to give an elegant and melodic interpretation, taking inspiration from Italian lyricism and drama, the modern psychological perception of music and the harmony of the guitar.”
– Cristina Galietto

Cristina Galietto on italialainen kitaravirtuoosi, joka lumoaa yleisönsä herkkyydellään ja ilmaisuvoimaisella tulkinnallaan. Hän tulkitsee suvereenisti musiikkia eri aikakausilta.

Galietton matka kitaristina alkoi hänen isänsä ohjauksessa, johtaen lukuisiin voittoihin kitarakilpailuissa, kuten Eurostrings-kitarakilpailu vuonna 2021. Hänen vuonna 2020 julkaistu debyyttialbumi "Avant l'Aube" sisältää Joaquin Rodrigon, Domenico Scarlattin ja Alexis Ragon sävellyksiä. Parhaillaan Galietto suorittaa kolmatta maisterintutkintoaan Kunst Universität Grazissa Itävallassa.

IN ENGLISH

Cristina Galietto is an Italian guitar virtuoso who captivates audiences with her enchanting sensitivity, attention to detail, and musical dynamism. Her music showcases a wide tonal and dynamic range, allowing her guitar to resonate with beautiful sound in various musical styles.

Galietto's journey as a guitarist began under her father's guidance, leading her to win numerous guitar competitions, including the Eurostrings Guitar Competition 2021, a pinnacle of her career. Galietto's debut album from 2020, "Avant l'Aube'' featuring compositions by Joaquin Rodrigo, Domenico Scarlatti, and Alexis Rago, exemplifies her delicate and passionate approach to music. Currently pursuing her third master's degree in classical guitar at Kunst Universität Graz, Galietto continues to enchant audiences with her remarkable talent, and her future concerts are eagerly anticipated.

Filip Miscovic

Filip Mišković

"I love to consider music as direct communication between the artist and the audience. My responsibility is to convey a spectrum of emotions and share them with listeners. This is why I take pleasure in curating a meaningful program across various styles and characters.

Beyond daily repertoire practice, I devote much of my free time to immersing myself in music. Influenced by pianists like Ivo Pogorelić, Krystian Zimerman, Evgeny Kissin, Nikolai Lugansky, and others, their impact is immeasurable. Collaborating with fellow musicians significantly enriches my musical journey. Exploring diverse perspectives and insights about music is always a rewarding experience, ensuring that I never find music boring."
– Filip Mišković

Kroatialainen Filip Mišković on tunnustettu klassinen kitaristi yli 40 kitarakilpailun voiton myötä. Hänen saavutuksiinsa kuuluvat muun muassa arvostetut Anna Amalian ja Andres Segovian kilpailut.

Mišković on esiintynyt solistina amerikkalaisen “I Giovani Solisti” -ensemblen ja Kroatian kansallisteatterin orkesterin kanssa. Hän on ollut myös mukana EuroStrings-kitaraverkostossa. Tällä hetkellä Mišković opiskelee viidettä vuotta Zagrebin yliopiston musiikkiakatemiassa Kroatiassa professori Darko Petrinjakin ohjauksessa.

IN ENGLISH

Croatian Filip Mišković stands out in the world of classical guitar, having won first place in over 40 major guitar competitions. His achievements include prestigious events such as the Anna Amalia and Andres Segovia competitions.

Mišković has impressed audiences as a soloist with the American group 'I Giovani Solisti' and the Croatian National Theatre Orchestra in Split. He was also a part of the EuroStrings guitar collaboration, showcasing his talent across Europe’s guitar community. Currently, Mišković is furthering his studies in his fifth year at the University of Zagreb's Academy of Music, guided by professor Darko Petrinjak.

ARTISTIEN MUUT TILAISUUDET | RELATED EVENTS

YHTEISTYÖSSÄ | IN ASSOCIATION WITH

Nokian kaupunki

Francisco Tárregan teoksista Paganinin teemaan perustuva muunnelmasarja Carnevale (“Karnevaali”) on yksi säveltäjänsä laajimpia ja teknisesti vaativimpia. Jykevän johdannon jälkeen kuultavassa teemassa on barcarolan sävyä, ja alaotsikko viittaakin Venetsiaan. Seitsemän kitaran erilaisia teknisiä mahdollisuuksia taidokkaasti esittelevän muunnelman jälkeen teos palaa pieneksi hetkeksi teeman alkuperäiseen hahmoon.

 

Recuerdos (“Muistoja”) on eräs romanttisen kitarakirjallisuuden tunnetuimpia teoksia. Siinä säveltäjä muistelee käyntiään 1200-luvulta peräisin olevassa Alhambran linnoituksessa, ja kitaristi pääsee näyttämään kyntensä (!) vaativassa tremolotekniikassa. Tanssillinen Alborada (“Aamu”) piirtää kuvan valoisasta aamuhetkestä, ja Lágrima (“Kyynel”) on lyhyt melankolinen täysosuma.

 

Joaquin Turinan kolmiosainen Sonata I on sävelkieleltään varsin klassinen, mutta resitatiivinomaisessa väliosassa ja etenkin säkenöivässä finaalissa kuullaan myös leimallisia flamencosävyjä. Teoksen kantaesitti 1900-luvun kitaramusiikin voimahahmo Andrés Segovia, joka ylisti Turinan sävellyksen suloisuutta ja runollisuutta.

 

Mario Castelnuovo-Tedescon Capriccio, tunnettu myös nimellä Capriccio diabolico, liittyy sekin Paganiniin. Tällä kertaa yhteys oli teoksen tilaajana ja kantaesittäjänä jälleen toimineen Segovian toive. Lopputuloksena syntyi laajahko teos, jonka alaotsikkona on “kunnianosoitus Paganinille”. Rapsodisessa teoksessa on paljon tunnelman- ja tekniikanvaihteluita, ja yhteys “diaboliseen” Paganiniin näkyy selvimmin sen virtuoosisessa otteessa, sillä sävellyksessä kuullaan paljon Paganinin viulismille tyypillisiä nopeita juoksutuksia ja murtosointuja.

 

Johann Sebastian Bachin toisen viulupartitan huipentavaa kuuluisaa Ciacconaa eli Chaconnea esitetään paljon myös kitaralla. Teoksen traaginen sävy ja sen säveltämisajankohta ovat antaneet aiheen epäillä, että Bach olisi kirjoittanut sävellyksen vaimonsa yllättävän kuoleman jälkeisissä syvissä vesissä. Joka tapauksessa saman lyhyen sointukulun lähes loputon varioitu toisto yhdistettynä sarabanden arvokkaaseen rytmiin tekevät monumentaalis-eeppisen vaikutelman.

 

Kroatialaisen Stjepan Šulekin kaunis The Troubadours Three vie kauas taakse trubaduurien aikoihin. Teos on sävelkieleltään uusromanttista, ja se on hyvin ilmaisuvoimaista sekä kitaralle idiomaattisesti kirjoitettua musiikkia. Espanjalaisvaikutteinen Melancholy sisältää Bach-sitaatin, Sonnet-osan laulavuus antaa välillä tilaa pilkahtelevalle leikkisyydelle, ja päätösosa Festivity ajautuu alun voimakkaiden sointujen jälkeen pian herkempiin sävyihin, kunnes se lopussa kaartaa takaisin juhlatunnelmaan.

 

Riski on sielun olennainen tarve. Sen puuttuminen tuottaa eräänlaista tylsistymistä, joka lamauttaa eri tavalla kuin pelko, mutta melkein yhtä paljon. Riskinotto ei saa kuitenkaan ylittää sielun resursseja siten, että se murskaa sielun pelon alle. Näin toteaa filosofi Simone Weil teoksessaan Juurtuminen. Nämä ajatukset toimivat säveltäjä ja kitaristi Miska Ukkosen kantaesityksenä kuultavan teoksen Risk – a Need of the Soul lähtökohtana. Teos sai alkunsa Kaija Saariahon vuonna 2019 pitämästä mestarikurssista, johon oli määrä säveltää musiikkia Weilin määrittelemien sielun tarpeiden inspiroimana. Teoksessa lamauttavan tylsyyden riskittömästä unisonosta edetään alati lisääntyvän riskinoton myötä kohti yhä laajenevaa sävelien ja rytmien maailmaa ja saavutetaan lopulta elämäntäyteisesti hengittävä sielun vapaus. Riskinoton ylenpalttisuus ylittää kuitenkin lopulta sielun resurssit ja lamauttava pelko ottaa vallan.

 

Tero Lanu

 

LIPUT | TICKETS

Kaikki konsertit | All concerts

Osta lippu Buy ticket

  • Ennakkomyynti päättyy 2 tuntia ennen konserttia | Available in advance until 2 hours before the concert
  • Lippuja myydään myös ovelta, mikäli konsertti ei ole loppuunmyyty | Tickets are also available at the door, if the concert is not sold out
  • Tarvitsetko majoitusta? Lue lisää

Kävijäkysely

Vastaa kyselyyn ja voita festaripassi vuodelle 2025!