LA | SAT 7.6.2025 @ 14
New Guitar Music by Students of Sibelius Academy
OHJELMA (In English below)
Nuutti Huhtilainen: Campfire Songs | Sebastian Ampuja
Kitarasävellys Campfire Songs tutkii teemanaan nostalgiaa, kuvaten kuinka kokemukset muuttuvat muistoiksi. Nostalginen avausmelodia tuo mieleen nuotion äärellä vietettyjä hetkiä ja kerrottuja tarinoita. Teoksen edetessä syntyy kaipuun tunnetta ja pohdintaa näiden merkityksellisten hetkien ohikiitävästä luonteesta.
Nuutti Huhtilainen opiskelee toista vuotta sävellystä Sibelius-Akatemiassa. Hänen sävellysopettajiaan ovat olleet Riikka Talvitie, Timo Andres ja Leevi Räsänen. Huhtilainen on valmistunut musiikkitieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta ja sävellyksen ohella hän opiskelee orkesterinjohtoa Jorma Panulan johdolla. Lisäksi hän työskentelee säännöllisesti sovittajana ja tuottajana.
Jokioslähtöinen kitaristi Sebastian Ampuja aloitti klassisen kitaran opiskelun Sibelius-Akatemiassa Petri Kumelan luokalla vuonna 2022. Pääaineensa lisäksi häntä kiinnostaa myös vanha musiikki, jota hän opiskelee Eero Palviaisen johdolla. Ampuja nauttii yhdessä tekemisestä, kamarimusiikista, sekä säveltäjien kanssa työskentelystä. Musiikin ulkopuolella häntä kiinnostaa muun muassa shakki.
Xie Yuchi: Puppet Dance | Linda Svacinová
Teos yhdistää perinteisiä melodioita moderneihin harmonioihin ja kaksitoistasäveltekniikkaan, luoden huumorin ja kauhun sävyttämää tunnelmaa epätavallisilla kitaratekniikoilla.
Xie Yuchi (谢予迟) on kiinalainen kitaristi ja säveltäjä, joka opiskelee ensimmäistä vuotta Sibelius-Akatemian maisteriohjelmassa pääaineinaan klassinen kitara ja sävellys. Hän on keskittynyt kitarasävellyksiin jo pitkään ja opiskelee nyt sävellystä Pasi Lyytikäisen ja Perttu Haapasen johdolla. Hänen sävellyksissään yhdistyvät itämaiset vaikutteet, yksinkertaiset perinteiset melodiat, atonaalisuus, kaksitoistasäveltekniikka ja modernit harmoniat.
Linda Svačinová on Helsinkiläinen kitaristi, jolla lapsena kotona kuunnellun klassisen kitaramusiikin kautta syntynyt innostus johti seitsemänvuotiaana aloitettuihin soitonopintoihin Itä-Helsingin musiikkiopistossa. Vuonna 2020 Svačinová aloitti opintonsa Sibelius-Akatemiassa ja valmistui musiikin kandidaatiksi Andrzej Wilkusin johdolla vuonna 2023. Viime vuonna hänet hyväksyttiin opiskelijavaihtoon Milanon “Giuseppe Verdi” -konservatorioon, jossa hän opiskeli vuoden ajan Leopoldo Saracinon johdolla. Palattuaan Suomeen hän on jatkanut opintojaan Ismo Eskelisen johdolla.
Ue Hang Wong: Fantasy “End of a Wondering” | Sampo Harju
Teoksessa hyödynnetään scordaturaa, jossa kaksi kieltä on viritetty neljäsosasävelaskeleen ylöspäin. Teos alkaa harhailevalla ja suuntaa etsivällä idealla. Kuitenkin toisenlainen määrätietoisempi idea ottaa vallan. Kappale sisältää nopeita arpeggioita, suuria sointuja sekä perkussiivisia efektejä kuten tamburoa, slappingia ja rasgueado-tekniikkaa.
Ue Hang (Tony) Wong on Hongkongissa syntynyt Sibelius-Akatemian sävellyksen maisteriopiskelija. Sävellysopintojensa aikana hän on tehnyt yhteistyötä useiden yhtyeiden ja orkesterien, kuten Helsingin poliisisoittokunnan kanssa vuonna 2024. Hän on myös aktiivinen pianisti ja cembalisti.
Sampo Harju on Raahesta kotoisin oleva kitaristi, joka on löytänyt äänensä sekä klassisen ja populaarimusiikin että kokeellisen musiikin parista. Hänen juurensa ovat kuitenkin vahvasti klassisessa musiikissa, jota hän on opiskellut Oulun konservatoriossa ja Sibelius-Akatemiassa opettajinaan mm. Janne Malinen, Ismo Eskelinen ja Raoul Björkenheim. Harjun taiteelliseen identiteettiin sisältyy vahvasti säveltäminen ja sovittaminen, jota hän on tehnyt muun muassa soolokitaralle, erilaisille kamarimusiikkikokoonpanoille ja bändeille.
Yuto Obata: Blue Toe for Two Guitarists with a Prepared Guitar | Mark Bulatovic, Henri Hytti
Kaksi kitaristia soittavat yhdellä preparoidulla kitaralla eri puolilta soitinta. Teos keskittyy herkkiin resonansseihin ja fyysiseen vuorovaikutukseen. Nimi "Blue Toe" (”sininen varvas”) juontaa juurensa harjoituksissa tapahtuneeseen kommellukseen. Kitaristi Mark Reid Bulatović pudotti kitaransa varpaalleen ja siihen jäi sininen mustelma. "Blue" viittaa yksinäisyyteen, "Toe" ruumiillisuuteen – nämä sanat inspiroivat sävellysprosessin aikana.
Yuto Obata on japanilainen säveltäjä, joka asuu Helsingissä. Hänen musiikilleen on ominaista herkkä akustiikka ja akustisten soittimien sointimahdollisuuksien laajentaminen. Hänen teoksiaan ovat esittäneet kansainväliset kokoonpanot kuten Norrbotten NEO ja Avanti! Kamariorkesteri.
Mark Reid Bulatović on kitaristi ja säveltäjä, jonka taiteelliset kiinnostuksen kohteet sijoittuvat ekologian, intimiteetin ja rituaalin risteyskohtaan. Sibelius-Akatemiasta hiljattain valmistunut muusikko Reid Bulatović on osallistunut kansainvälisille festivaaleille Shanghaissa, Edinburghissa ja Helsingissä erilaisten kokoonpanojen kanssa.
Henri Hytti on klassinen kitaristi, joka opiskelee Sibelius-Akatemiassa Petri Kumelan johdolla. Hytti on kerryttänyt merkittävästi kokemusta kamarimusiikista, ja soittaa parhaillaan nykymusiikkiin erikoistuneessa KitaraOrke-yhtyeessä, joka koostuu kitaroista, kanteleista ja muista näppäilysoittimista. Hytti on myös hyvin kiinnostunut vanhasta musiikista ja on hiljattain valinnut sivuinstrumentikseen teorbin, jota hän opiskelee Eero Palviaisen kanssa.
Arttu Ahovaara: Hypnagogia | Temmuz Tunç
Hypnagogia kuvaa tilaa valveillaolon ja unen välillä, jossa kokemus perustuu todellisuuteen, mutta ei täysin kuulu siihen.
Arttu Ahovaaran musiikki on usein modernistista mikrotonaalisuudessaan sekä tekstuuripainottuneisuudessaan, mutta ilmaisee myös folkkimaisten melodioiden ja tanssirytmien kautta eri tunnelmia laajalla skaalalla. Muusikon uran hän on aloittanut jazzpianistina, ja myöhemmin opiskellut sävellystä Tukholmassa Per Mårtenssonin johdolla. Vastikään hänen opintonsa ovat jatkuneet Sibelius-Akatemiassa opettajanaan Lauri Kilpiö.
Temmuz Tunca Tunç on turkkilainen klassinen kitaristi. Hän kiinnostui kitaransoitosta isänsä innoittamana. 9-vuotiaana Tunç muutti Ruotsiin, missä hän alkoi soittaa kitaraa aiempaa omistautuneemmin. Myöhemmin hän opiskeli musiikkilukiossa Tukholmassa ja jatkaa nyt opintojaan Sibelius-Akatemiassa.
Shenran Wang: Conflux | Madalena Porto, Xie Yuchi
Teos ammentaa vaikutteita sekä flamencosta että itämaisista näppäilysoittimista. Jännitteisistä ja vapaasti virtaavista jaksoista eloisaan ja eleganttiin ilmaisuun vaihdellen musiikki siirtyy vähitellen tyylien välillä ja tajunnanvirran kaltaisesti kulkee kohti yhtenäistä ilmaisua.
Shenran Wang on suomalais-kiinalainen säveltäjä–pianisti ja kolmannen vuoden sävellysopiskelija Matthew Whittallin johdolla Sibelius-Akatemiassa. Hänen musiikkinsa on melodialähtöistä ja tyyliltään eklektistä tutkien usein musiikillisia ideoita erilaisista näkökulmista. Kamarimusiikkiteokset ovat olleet Wangille keskeisessä roolissa, ja hänen lauluteoksensa sai jaetun ensimmäisen palkinnon L.I.E.D. -sävellyskilpailussa. Wangilla on myös taustaa insinööritieteissä, mikä toisinaan saattaa livahtaa kuuluviin hänen sävellyksissään.
Madalena Porto on britti-portugalilainen klassinen kitaristi. Vuonna 2021 hän aloitti kandidaattiopinnot Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo -korkeakoulussa Portossa Artur Caldeiran johdolla. Opintojensa aikana hän on osallistunut nykymusiikkiyhtyeisiin ja kamarimusiikkiprojekteihin sekä festivaaleille kuten IGF Festival Bathissa ja Big Guitar Weekend Glasgow’ssa. Tällä hetkellä hän opiskelee ERASMUS-vaihdossa Sibelius-Akatemiassa Ismo Eskelisen johdolla.
Mathias Waernerberg: No Name | Kukka Lukkarinen
Kommentoidakseen nykytaidemusiikin trendiä esitellä sävelmateriaali hitaassa temmossa ja usein matalalla dynamiikalla No Name alkaa esittelemällä kahden vierekkäisen sävelluokan luoman häkin ja hitaasti kasvattaa jännitettä lopulta johdattaen sävelmateriaaliin, joka myöhäisen postmodernismin hengessä pyrkii oikeuttamaan tulevaisuuden katsomalla lähes nostalgisesti vuosikymmeniä ja vuosisatoja taaksepäin. Teoksen minimalistisista piirteistä huolimatta säveltäjä näkee teoksen teksturaalisena tunneilmaisuna, joka peilaa 2000-luvun ensimmäisen kvartaalin päättymistä.
Mathias Waenerberg on opintojaan Sibelius-Akatemiassa Riikka Talvitien johdolla viimeistelevä säveltäjä, joka suhtautuu taiteeseen kokonaisvaltaisesti ja keskittyy musiikissaan perustelemaan tekniset valintansa ilmaisun kautta. Kandidaattiopintonsa hän suoritti Tapio Nevanlinnan opetuksessa. Waenerberg työskentelee myös muusikkona, näyttelijänä ja toisinaan myös musiikin johtajana.
Kukka Lukkarisen viimeistelee maisterintutkintoaan Sibelius-Akatemiassa Petri Kumelan johdolla. Lisävahvistusta opinnoilleen Kukka on saanut lukuisilta mestarikursseilta sekä vaihto-opinnoistaan Baselin Musiikkiakatemiasta Pablo Márquezin luokalta. Kukka on esiintynyt aktiivisesti niin soolokitaristina ja kamarimuusikkona kuin nykymusiikin, vanhan ja kevyen musiikin yhtyeissäkin. Hän työskentelee myös aktiivisesti säveltäjien kanssa ja on kantaesittänyt lukuisia soolokitara- sekä ensembleteoksia.
Tatu Piitulainen: …nähdä syksyn unta | Veera Mara
Syksyyn liittyviä mielikuvia ovat ainakin hiipuminen, luopuminen, ehkä myös tietty ennalta-aavistuksen ja nostalgian välinen ristiveto. Toisaalta on myös positiivisempia mielikuvia, kuten värikylläisyys. Lisäksi vuodenajat ovat syklisiä; kun ihminen näkee syksyn unta, katsooko hän eteen vai taakse?
Tatu Piitulainen on ensimmäisen vuoden sävellyksen maisteriopiskelija Sibelius-Akatemiassa opettajanaan Ville Raasakka. Hän on aiemmin suorittanut pianistina musiikin maisterin tutkinnon Lauri Väinmaan luokalta Viron musiikki- ja teatteriakatemiasta, jossa hän opiskeli myös sävellystä Helena Tulven johdolla. Piitulaisen suuria kiinnostuksen kohteita ovat ääni nautinnon lähteenä ja musiikin assosiatiivisuus. Hän opettaa pianonsoittoa Lappeenrannan musiikkiopistossa.
Veera Mara aloitti kitaraopintonsa Lapuan musiikkiopistossa valmistuen sittemmin Keski-pohjanmaan konservatoriolta. Tällä hetkellä hän opiskelee Sibelius-Akatemian kandiopinnoissa Petri Kumelan johdolla. Maraa kiinnostaa erityisesti orkesteri-, ja kamarimusiikki, ja hän soittaa erilaisissa kokoonpanoissa kuten duossa, kvartetissa, sinfoniaorkesterissa, ja vaskivintetissä. Kitaran lisäksi Mara opiskelee käyrätorvea Tero Toivosen johdolla.
Lauri Marjakangas: Hypered! | Veeti Forström, Aapeli Ikäheimo, Matias Kari
Kitara on perinteinen soitin ja perinteiseen tapaan säveltää soolokitaralle sisältyy normeja ja oletuksia. Tämän ajatuksen vastineeksi syntyi idea kolmen 6-kielisen synteesistä: hyperkitara.
Lauri Marjakangas aloitti muusikon uransa sähkökitaran parissa, innostui myöhemmin jazzista sekä kansanmusiikista ja päätyi lopulta törmäyskurssille taidemusiikin kanssa. Kohtaaminen nykytaidemusiikin kanssa mullisti Marjakankaan musiikintekemisen niin perusteellisesti, että hän lähti tutkimusmatkalle maailmaan, jossa mitä syvemmälle menee, sitä enemmän uskoo pääsevänsä pohjalle – kunnes ymmärtää, että tämä kaivo on ehkä pohjaton inspiraation lähde.
Aapeli Ikäheimo on 18-vuotias klassista kitaraa opiskeleva nuori, jolla on paljon monipuolista esiintymiskokemusta sekä klassisen musiikin konserteissa että pop/jazz-musiikin parissa. Hän aloitti kitaransoiton Itä-Helsingin musiikkiopistossa vuonna 2013 isänsä Mikko Ikäheimon ja Miika Snåren johdolla. Nykyään Ikäheimo opiskelee Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa Janne Malisen oppilaana. Ikäheimo on esiintynyt paljon soolona ja kamarimusiikkiyhtyeissä, mutta myös orkesterin jäsenenä ja Sibelius-lukion sinfoniaorkesterin solistina.
Xie Yuchi: Immortal | Eetu Yrjänä
Teos Immortal ammentaa inspiraatiota kiinalaisesta klassikkoromaanista Journey to the West. Siinä yhdistyvät kiinalaiset soitintyylit ja kitaran oma ääni, sisältäen guzhengin ja pipan soittotekniikoita. Rakenteellisesti teos kommentoi vallan hierarkioita satiirinomaisesti.
Eetu Yrjänä opiskelee klassista kitaraa Sibelius-Akatemian maisteriopinnoissa Andrzej Wilkusin johdolla. Lukuisten ulkomaisten maestrojen, kuten Marcin Dyllan, Lorenzo Michelin ja Lukasz Kuropaczewskin mestarikursseilla antamat tiedonjyväset ovat vahvistaneet Yrjänän taiteilijuutta. Hän on myös aktiivinen useissa eri kamarimusiikkikokoonpanoissa. Viime vuosina Yrjänä on konsertoinut ahkerasti ja esiintynyt mm. Riihimäen kesäkonsertit -festivaalin ja Kantakaupungin kitarakonsertit ry:n konserteissa. Yrjänä palkittiin kolmannen sijalla Suomen kitarakilpailun Ikärajattomassa sarjassa kesällä 2024.
Domantas Balsas: Interstice | Mark Bulatovic, Sampo Harju, Linda Svacinová, Xie Yuchi
Sävellys tutkii tiloja asioiden välissä – näkymätöntä, lähes kuultua, haurasta, jotain, mikä viipyilee resonanssin raoissa. Kitaroiden alimman kielen hienoinen virityksen poikkeama synnyttää harmonisia sävyjä, jotka vuorovaikuttavat ja katoavat.
Domantas Balsas on liettualainen säveltäjä ja muusikko, jonka teokset yhdistelevät hienovaraista ääniarkkitehtuuria, mikrotonaalisia elementtejä sekä kokeellista lähestymistapaa sointiväriin ja instrumentaatioon. Tällä hetkellä hän opiskelee sävellystä Liettuan musiikki- ja teatteriakatemiassa ja jatkaa opintojaan myös Sibelius-Akatemiassa.
Lucía López de Vergara: Por donde retumba el agua | Medini Arul Jothi, Madalena Porto, Temmuz Tunç
Flamencon inspiroima teos kitaratriolle yhdistää rytmisiä ja percussiivisia elementtejä moderneihin sävellystekniikoihin.
Lucía López de Vergara Ortuño on espanjalainen säveltäjä ja sellisti. Hän opiskelee tällä hetkellä sävellystä Sibelius-Akatemiassa Veli-Matti Puumalan johdolla vaihto-opiskelijana Madridin konservatoriosta, jossa hänen opettajanaan toimii Fernando Villanueva. Hänen teoksiaan on kantaesitetty arvostetuissa konserttisaleissa Espanjassa, kuten Teatro de la Zarzuelassa, Prado-museossa ja Ateneo de Madridissa.
Medini Arul Jothi on intialainen klassinen kitaristi, joka opiskelee Sibelius-Akatemiassa Andrzej Wilkusin johdolla. Hän on osallistunut Tampere Guitar Festivalin järjestämään Suomen kitarakilpailuun vuosina 2019, 2021 ja vuonna 2024 sijoittuen Ikärajattomassa sarjassa toiselle sijalle sekä esiintynyt nuorena taiteilijana Riihimäen Kesäkonsertit -festivaalilla vuonna 2022. Hän on aiemmin opiskellut Patrick Venan johdolla Helsingin konservatoriossa ja Andrzej Wilkuksen johdolla Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksessa. Lisäksi hän opiskelee viulunsoittoa Petri Aarnion johdolla.
IN ENGLISH
Nuutti Huhtilainen: Campfire Songs | Sebastian Ampuja
Campfire Songs explores the theme of nostalgia, describing how experiences become memories. A nostalgic opening melody evokes the past moments spent and stories told around a campfire. As the piece unfolds, it evokes a sense of longing and reflects on the bittersweet fleeting nature of those precious moments.
Nuutti Huhtilainen is a 2nd year undergraduate composition student in Sibelius Academy. His composition teachers include Riikka Talvitie, Timo Andres and Leevi Räsänen. He has a master’s degree in musicology from the University of Helsinki, and alongside composition he studies orchestral conducting under Jorma Panula. He also works regularly as an arranger and producer.
Sebastian Ampuja is a guitarist originally from Jokioinen began studying classical guitar at the Sibelius Academy in 2022 in Petri Kumela's class. In addition to his major, he is also interested in early music, which he studies under the guidance of Eero Palviainen. Sebastian enjoys making music together, chamber music, and working with composers. Outside of music, he is also interested in chess, among other things.
Xie Yuchi: Puppet Dance | Linda Svacinová
Puppet Dance combines traditional melodies with modern harmonies and twelve-tone elements, employing unconventional guitar techniques to create unique sonic effects. The result is a peculiar blend of humor and eeriness, evoking imagery reminiscent of horror films. The melodies strive for simplicity and beauty, while the harmonies utilize twelve-tone structures and modern dissonance to generate tension and conflict.
Xie Yuchi(谢予迟) is a Chinese guitarist and composer now at the first year of his Master’s degree at the Sibelius Academy, majoring in classical guitar and composition. His focus has been on guitar composition for many years and he is now studying composition with Pasi Lyytikäinen and Perttu Haapanen. His compositions are rich in Eastern influences, combining traditional and simple melodies with elements of atonality, twelve-tone techniques, and modern harmonies.
Linda Svačinová is a Helsinki based guitarist. As a child she got inspired by her family by listening to classical guitar music and at the age of 7 she started in the East Helsinki Music Institution. She started in Sibelius Academy in 2020 and finished her Bachelor's degree in 2023 with Andrzej Wilkus. Last year she was accepted in Conservatorio di Milano "Giuseppe Verdi" and studied with Leopoldo Saracino for one year. After returning she has continued her studies with Ismo Eskelinen.
Ue Hang Wong: Fantasy “End of a Wondering” | Sampo Harju
The work employs a scordatura containing two strings tuned a quarter up - an element that ties together the whole piece, especially with the uncertainty and turbulence seen in most sections.
It all begins with a wandering idea that meanders between even more wobbly sounds, as if searching for direction only to find less of it. It then continues in this returning loop before the second, much more decisive idea comes in. This develops into both elements interacting with each other, as the latter pulls the former out of the wondering. There were much struggle in between, perhaps violent, until both came to an abrupt stop in a conclusive and reflective passage.
It also looks to be quite a show piece for the instrument - apart from the usual quick arpeggios and big chords, there are a few percussive uses of the instrument with mixtures of tamburo, slapping and rasgueado in quick succession, ornamenting each other.
Ue Hang (Tony) Wong is born in Hong Kong and currently studying as a Master's Composition student at the Sibelius Academy. Ever since he became a composition student, he collaborated frequently with ensembles and orchestras, including the Helsinki Police Concert Band in 2024 and more. He is also an active pianist and harpsichordist.
Sampo Harju is a guitarist originally from Raahe, who has discovered artistic expression opportunities in both classical and popular but also in experimental music. However, his musical roots are strongly in classical music, for which he received professional training at the Oulu Conservatory and the Sibelius Academy. His teachers at the academy have included Janne Malinen, Ismo Eskelinen, and Raoul Björkenheim. The guitarist's identity as an artist is closely tied to arrangement and composition work, which Harju has carried out for various chamber ensembles, solo guitar, string quartet, and band.
Yuto Obata: Blue Toe for Two Guitarists with a Prepared Guitar | Mark Bulatovic, Henri Hytti
The piece focuses on the faint resonances within the guitar. The two guitarists play a single guitar from both sides of the instrument with some "tools." The title "Blue Toe" comes from an incident before the early session with the collaborators Mark and Henri. Mark dropped his guitar on his toe, leaving it bruised blue. "Blue" as loneliness, "Toe" as physicality, these words inspired me during the composition process. I invite you to carefully listen to the delicate soundscape created by the two guitarists' musical and physical close interaction.
Yuto Obata is a Japanese composer based in Helsinki. Obata’s music features delicate acoustics, aiming to expand the sonic possibilities of acoustic instruments and create a unique sonority. International ensembles such as the Norrbotten NEO and the Avanti! Chamber Orchestra have performed his works.
Mark Reid Bulatović is a guitarist and composer whose artistic interests are placed at the intersection of ecology, intimacy and ritual. A recent graduate of the Sibelius Academy, he has participated in international festivals in Shanghai, Edinburgh and Helsinki with a variety of groups.
Henri Hytti is a classical guitarist pursuing a Bachelor’s degree at the Sibelius Academy under Petri Kumela. Experienced in chamber music, he performs with the KitaraOrke ensemble, which specializes in contemporary music for guitars, kanteles, and other plucked instruments. Hytti also has a deep interest in early music and recently began studying the theorbo as a secondary instrument with Eero Palviainen as his teacher.
Arttu Ahovaara: Hypnagogia | Temmuz Tunç
Hypnagogia is a term that refers to a transitional state between wakefulness and sleep, and the hallucinatory sensory experiences during that state. The piece wanders through something familiar, that is based on reality but isn’t fully rooted in it.
Arttu Ahovaara’s music is often modernistic in its microtonality and texture based moments, but expresses a wide variety of ambiances through folky melodies and rhythms. The groundwork for his musical career was built as a jazz pianist, which later on evolved with composition studies in Stockholm under the guidance of Per Mårtensson, and recently continued at the Sibelius Academy with Lauri Kilpiö.
Temmuz Tunca Tunç is a classical guitarist from Turkey. He was born in 2004 in Antalya and picked up the guitar as a hobby, inspired by his father who was also a guitarist. When he was 9 years old he moved to Sweden. It was around this age that he started to play the instrument more seriously. He later attended a music high school in Stockholm and finally ended up at the Sibelius Academy to continue his music studies.
Shenran Wang: Conflux | Madalena Porto, Xie Yuchi
The work draws elements from both flamenco and Eastern plucked string instruments, translating their character and idioms to the guitar duo. With passages ranging from suspenseful and free-flowing to lively and elegant, the music gradually transitions between and combines the two styles through a stream of consciousness, uncovering a unified expression - a conflux - with striking gestures and evocative moods.
Shenran Wang is a Finnish-Chinese composer and pianist, currently in his 3rd year of composition studies under Matthew Whittall at the Sibelius Academy. His music is melodically driven and eclectic in style, often exploring musical ideas from diverse perspectives. Much of his recent output is for chamber ensembles, with his art song receiving one of the 1st prizes at the L.I.E.D. Composition Competition. Wang also has an engineering background, which has the occasional tendency to sneak its way into his works.
Madalena Porto is a British-Portuguese classical guitarist. In 2021 she enrolled in her undergraduate studies at Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo in Porto, studying under Artur Caldeira. During her studies she has participated in projects such as contemporary music ensemble and chamber music groups; she has also participated in festivals such as the IGF Festival in Bath and the Big Guitar Weekend in Glasgow. Currently she is studying at the Sibelius Academy, under Ismo Eskelinen as an ERASMUS student.
Mathias Waernerberg: No Name | Kukka Lukkarinen
Commenting on the contemporary music trend of introducing the musical material in a slow tempo and often in a low dynamic as well, No Name begins by introducing the minimalist cage of two neighboring tone classes, slowly building tension that results in tonal material that, in the spirit of the late postmodernist era, tries to justify the future by looking almost nostalgically back to the past decades and centuries. Despite having minimalist tendencies, the composer sees the work as a textural expression of emotions reflecting on the end of the first quarter of the 2000s.
Mathias Waenerberg is a composer finishing his studies at the Sibelius Academy under the guidance of Riikka Talvitie. He approaches art holistically and focuses on justifying his technical choices through expression in his music. He completed his bachelor's studies under the instruction of Tapio Nevanlinna. Waenerberg also works as a musician, actor, and occasionally as a conductor.
Kukka Lukkarinen is completing her Master’s degree at the Sibelius Academy under the guidance of Petri Kumela. She has further enriched her studies through numerous masterclasses and an exchange program at the Basel Academy of Music, where she studied with Pablo Márquez. Kukka performs actively as a solo guitarist and chamber musician, and has also been involved in ensembles specializing in contemporary, early, and popular music. She collaborates closely with composers and has premiered numerous works for solo guitar as well as for various ensembles.
Tatu Piitulainen: …nähdä syksyn unta | Veera Mara
Imagery related with autumn includes at least fading, giving up, and maybe as well a certain dichotomy between foreboding and nostalgia. On the other hand, there are also more positive images, such as the season’s vibrancy. What is more, the seasons are cyclical; when one dreams an autumn’s dream, are they looking forwards or backwards?
Tatu Piitulainen is a 1st year Master’s student in the Sibelius Academy, studying composition with Ville Raasakka. He has previously graduated with a Master’s degree in piano from Lauri Väinmaa’s class in the Estonian Academy of Music and Theatre, where he also studied composition with Helena Tulve. Main interests for Piitulainen are sound as a source of pleasure, and the associativity of music. Piitulainen currently teaches piano in the Lappeenranta music institute.
Veera Mara began her guitar studies at Lapua Music Institute and later graduated from the Central Ostrobothnia Conservatory. She is currently studying for her Bachelor's degree at the Sibelius Academy under the guidance of Petri Kumela. Mara is particularly interested in orchestral and chamber music. She has played in many different ensembles like duos, quartets, symphony orchestras, and brass quintets. In addition to guitar, Mara is studying French horn under the direction of Tero Toivonen.
Lauri Marjakangas: Hypered! | Veeti Forström, Aapeli Ikäheimo, Matias Kari
The guitar is a traditional instrument. Assumptions are part of the normality of guitar music. From this, the idea of a 3 x 6-string synthesis emerged: hyperguitar.
Lauri Marjakangas began his music career with the electric guitar, later developing an interest in jazz and folk music, and eventually found himself on a collision course with art music. The clash with contemporary music shook Marjakangas' approach to making music so profoundly that he ultimately embarked on an exploratory journey into a world where, the deeper one goes, the more one believes one will eventually reach the bottom. Over time, Marjakangas has begun to understand that, in reality, this well of art music may be a bottomless source of inspiration from which one can freely search for their own voice.
Aapeli Ikäheimo is an 18-year-old classical guitarist with diverse performance experience in classical music concerts, as well as in pop/jazz music. He began his guitar studies at the East Helsinki Music Institute in 2013, under the guidance of his father Mikko Ikäheimo and Miika Snåre. Currently, Ikäheimo is studying at the Sibelius Junior Academy with Janne Malinen as his teacher. He has performed extensively both as a soloist and in chamber music ensembles, as well as a soloist of the Sibelius-lukio Upper Secondary School Symphony Orchestra.
Xie Yuchi: Immortal | Eetu Yrjänä
The inspiration for the piece Immortal stems from the Chinese classic novel Journey to the West. The aesthetic style is thoroughly "Eastern," technically incorporating distinct elements of the guzheng and pipa while retaining the guitar's inherent character. Melodically, it features prominent "Silk Road" influences, and its overall structure pays homage to the novel's satirical critique of power hierarchies.The greatest technical challenge—or defining feature—of the performance lies in its "de-instrumentalization," requiring a temporary departure from traditional guitar idioms by adopting Eastern musical and aesthetic sensibilities.
Eetu Yrjänä is pursuing his Master’s studies in classical guitar at the Sibelius Academy under the guidance of Andrzej Wilkus. His artistry has been enriched by insights gained from masterclasses with numerous international maestros, including Marcin Dylla, Lorenzo Micheli, and Łukasz Kuropaczewski. Yrjänä is also an active member of various chamber music ensembles. In recent years, he has performed extensively, appearing at events such as the Riihimäki Summer Concerts festival and concerts organized by the Kantakaupungin kitarakonsertit association. In the summer of 2024, Yrjänä was awarded third prize in the International Classical Guitar Competition of Finland.
Domantas Balsas: Interstice | Mark Bulatovic, Sampo Harju, Linda Svacinová, Xie Yuchi
Exploring the space that intervenes between things - the unseen, the almost-heard, the fragile, something that lingers in the cracks of resonance. Each guitar’s lowest string is detuned just enough to create subtle vibrations, where harmonics emerge, interact, and dissolve. These sounds never fully settle, always shifting, inviting us to listen closely to what lies in between.
Domantas Balsas is a Lithuanian composer and performer actively engaged in the contemporary academic music scene. His compositions combine a subtle sonic architecture, microtonal elements, and an experimental approach to timbre and instrumentation. Currently, Domantas is studying composition at the Lithuanian Academy of Music and Theatre and furthering his studies at the Sibelius Academy.
Lucía López de Vergara: Por donde retumba el agua | Medini Arul Jothi, Madalena Porto, Temmuz Tunç
Inspired by flamenco, Por donde retumba el agua (Where water rumbles), for guitar trio, combines the character and the rhythmic and percussive elements from this Spanish art form with more contemporary compositional techniques. The piece explores the synchronicity and interaction of the performers, from asynchronous soundscapes to danceable passages.
Lucía López de Vergara Ortuño is a Spanish composer and cellist. She is currently studying composition at the Sibelius Academy with Veli-Matti Puumala as part of an exchange program, coming from the Real Conservatorio Superior de Música de Madrid, where she studies with Fernando Villanueva. Her works have been premiered in prestigious concert halls in Spain such as the Teatro de la Zarzuela, the Museo del Prado and the Ateneo de Madrid.
Medini Arul Jothi is an Indian classical guitarist studying a Bachelor's degree at the Sibelius Academy under Andrzej Wilkus. She has participated in the Tampere Guitar Festival in 2019, 2021, and 2024, as well as appearing as a youth artist in the Riihimäki Summer Festival in 2022. She previously studied with Patrick Vena in the Helsinki Conservatory and with Andrzej Wilkus in the Sibelius Junior Academy. She also studies violin concurrently, studying with Petri Aarnio.