Tampere Guitar Festival 3.-11.6.2017

Eventmore - TGF:n virallinen mobiilisovellus

Konserttikalenteri // Artistit

KE 7.6.2017 • dance & passion

Konsertti sisältyy Konserttipassiin Konsertti sisältyy VIP-passiin

Andrzej Wilkus

Andrzej Wilkus (FIN), kitara

Tyyli: klassinen • Arvioitu kesto: 1h 30 min sis. väliaika • Numeroimattomat paikat

Andrzej Wilkuksen ura kitaristina alkoi 1980-luvun puolivälissä, jolloin hänet palkittiin useissa kansainvälisissä kitarakilpailuissa Saksassa, Puolassa ja Unkarissa. Opiskeltuaan kotikaupunkinsa Katowicen musiikkiakatemiassa Puolassa hän muutti Suomeen 1989 ja valmistui Sibelius-Akatemiasta 1993 Seppo Siiralan ja Timo Korhosen kitaraluokilta. Opettajana Wilkus on jakanut kokemuksiaan Sibelius-Akatemiassa ja ammattikorkeakouluissa jo 20 vuoden ajan. Solistisen opetuksen lisäksi hän on ansioitunut myös kitaransoiton pedagogiikan kehittäjänä. Tänä keväänä Wilkus valittiin Taideyliopisto Sibelius-Akatemian kitarapedagogiikan lehtoriksi.

Ohjelma

J.S.Bach: Luuttusarja E-duuri BWV 1006a

André Jolivet:Tombeau de Robert de Visée (1972)

Emilio Pujol: Atardecer (Hämärän aikaan, 1959), El abejorro (Kimalainen, 1955), Impromptu (1929)

Heitor Villa-Lobos: Études 1-12

Säveltäjän innoituksen lähteiden oivaltaminen ja tutkiminen on minulle kiehtovinta osaa teoksen harjoitusprosessia. Esittäjänä tulee myös paljon pohdittua oman vapauden ja säveltäjän tarkoitusten rajapintoja. 

Näin tapahtuu tälläkin kerralla. Johann Sebastian Bachin E-duuri sarjan vitaalisuus on ihmetyttänyt minua siitä asti, kun kuulin lapsena teoksensta lapsena ensimmäistä kertaa kuullut. Miten joku voi olla oikeasti niin iloinen, niin onnellinen? Tässä konsertissanään sarja keskeytyy kuitenkin Ggavotin jälkeen André Jolivetin esiintulolla. Kappaleen nimestä huolimatta teos ei viittaa ainoastaan Robert de Viséen tuotantoon vaan paljastuu tietynlaiseksi renessanssimusiikin apoteoosiksi. Konsertin ensimmäisen osan puoliskon päätteeksilopuksi kuullaan Emilio Pujolin harvemmin konserttilavoilla kuultavaa esitettävää soitettavia vaikka sangen viehättäviä viehättävää miniatyyrejä.

Heitor Villa-Lobosin 12 etydiä ovat sen sijaan hyvin tunnettuja ja kitaristien piireissä suosittuja, vaikka kokonaisuutena nekin esitetään melko harvoin. Teos on mielestäni kitarakirjallisuuden yksi merkittävimmistä mestariteoksista ja kuten Jolivetin kappaleessa, tässäkin alluusioiden runsaus, inspiraation lähteiden ja erilaisten kunnianosoituksien määrä ihastuttaa ja mykistää minua.

Andrzej Wilkus

Lisätietoa

• Konsertti on akustinen ilman äänentoistoa

Tilaa uutiskirje